Saturday, February 2, 2008

Poem of Petőfi Sándor

Liberty, love!
These two I need.
For my love I will sacrifice life,
for liberty I will sacrifice my love.

The greatest revolutionary poem that speaks many people in world, especially in China, there were several versions translated since 1920s, that the country experienced revolutionary war, civil war, world war II, then civil war again.

1920 version 徐祖华译:
生命诚可贵,
爱情价更高,
若为自由故,
两者皆可抛!

Poet Petőfi Sándor died at age of 26 (1823-1849) in the war. At such young age, he should live a life of sweet marriage in a peaceful home, and chase a life career of his dream, but for his belief he gave up these to fight for the freedom of people. And this poem was composed at war time, that the poet had no choice but to put down his own life and love to fight for freedom.

刘垒钟新译:

生命是可爱的,
爱情却更昂贵,
但若为了自由,
我将两者皆抛!

或:

自由!还有那爱情!
这两者皆我所要.
若为了我的爱情,
我愿奉献上生命;
但若是为了自由,
我愿将爱情祭上!

这样的诗人你怎能不爱?
在他冲入战火之前, 给你大声朗读一首这样的诗歌.
哎!
他抛弃了儿女情肠,
忘记了生命与自我,
用那热血谱写理想,
让自由高声的歌唱~
青春年少二十有六,
一夜炮声才子夭亡,
硝烟朦朦, 黑夜茫茫,
唯有那不尽的歌声
至今还在不断的唱:-)

山高高兮, 吾命巍巍,
水流流兮, 吾心青青,
风来去兮, 吾志自由,
归去来兮, 吾歌永唱.

02.02.2008 劉壘鐘